Kenapa begini?

Nota pra-baca : Kesinambungan cerita dari sini, dan sini.

---

Sudah jam satu pagi. Si gadis ini mengiring badannya ke kiri dan ke kanan berulang kali. Matanya sudah lama lelap tetapi tidak mindanya. Lalu dia membuka kedua mata kembali merenung kipas yang ligat berpusing. ‘Apa yang aku sedang fikir?’ Dia mengomel sendiri. Entah mengapa malam itu dia tidak lena tidur. Mindanya tidak mahu bergerak selari dengan mata. Terkebil-kebil.

‘Dia...’ lontarnya perlahan diiring keluh yang sangat sarat dengan beban. ‘Kenapa dia tak reply mesej aku tadi?’ Kali ini pelbagai andaian sudah menapak di fikiran. Barangkali kawannya itu tidak pernah ada secalit suka pada dia. Dan apatah lagi untuk ada sayang. Tetapi bagaimana dengan manis yang diberi kelmarin? Manis yang tidak akan pernah dia lupa. Si gadis semakin tercalit murung di wajah. Dia berjanji dia akan ujar soalan-soalan yang menghenyak hati dan mindanya saban hari itu, jika dia punya kesempatan seminit dua bersama.

Dan dikeranakan mindanya yang berkeras untuk tidak mahu lelap sama mata yang semakin kuyu itu, tangannya mencapai telefon pintar yang diletakkan di sisi bantal, perlahan dia membuka aplikasi nota digital. Dan menaip ini,


***

Dan ada masanya yang aku keliru
Tentang yang aku rasa dalam hati
Sungguh hati aku
Tidak mampu untuk lupa
Sungguh pejam mata aku
Sering muncul dia
Sungguh dalam fikir aku
Tak pernah tak ada dia

Kenapa aku begini?

***

Lalu dia terlelap usai puisi karutnya selesai ditaip rambang dan disimpan.


---

Cerpen pendek :
Kehadapan Dia
Babak 3 (dari konteks si penulis/orang ketiga)
Oleh saya



Label : , . Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

Leave a Reply

Cari

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.